ПОПАСНЯНСЬКИЙ ЗДО № 1 "

Наші контакти: 93301,Луганська область.м. Попасна вул. Овражна ,1        тел: 0672870321; e-mail: mega-kinder-sad1@ukr.net  ;


Вы вошли как Гость | Группа "Гости"Приветствую Вас, Гость

МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: ВОЛКОВА ОКСАНА ВАЛЕРІЇВНА

ОСВІТА: ЛУГАНСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМ. Т.ШЕВЧЕНКА

СПЕЦІАЛЬНІСТЬ: "КУЛЬТУРОЛОГІЯ"

КВАЛІФІКАЦІЯ: КУЛЬТУРОЛОГ, ВИКЛАДАЧ ТЕОРІЇ ТА ІСТОРІЇ КУЛЬТУРИ

Тема, за якою працює: "Використання методики К Орфа на музичних заняттях з дітьми дошкільного віку"

Оформлення музичної зали та практичні матеріали

для проведення музичних занять з дітьми дошкільного віку

РОБОТА З ДІТЬМИ

 

 

Творче музикування. Використання саморобних інструментів

у музичній діяльності дітей за принципами педагогіки Карла Орфа.

 

1.Методичні рекомендації.

Грана дитячих (придбаних чи саморобних) музичних інструментах в ансамблі та в оркестрі – один з найулюбленіших для дітей видів музичної діяльності. Вона підвищує інтерес дошкільнят до музичних занять, сприяє розвиткові музичної пам’яті, уваги, допомагає долати надмірну сором’язливість, скутість. У ній розвиваються, реалізовуються природні музичні здібності та виконавські здатності всіх дітей незалежно від рівня обдарованості; проявляються індивідуальні риси кожного виконавця: воля, емоційність, зосередженість. Така гра є чудовою формою залучення дітей до спільного елементарного музикування.

На найпершій стадії свого використання дитячі музичні інструменти мають бути іграшками. Музичні іграшки збуджують творчу думку дитини, допомагають зрозуміти, звідки беруться звуки. А найголовніше – вони зручні для використання в різноманітних забавах малечі. Їх можна озвучити найпростішими інструментами, які виготовляють самі діти з усього,щ0о можна знайти у побуті й пристосувати для звукотворення. Мета такої інструментальної гри-імпровізаційне розважальне звуконаслідування.

Інструментальна гра в її елементарно-імпровізаційному вигляді є органічною частиною дитячої музичної культури. Власне, інструменти чи не найпривабливіша для дітей музична галузь. Адже дитина й саму музику асоціює з інструментом, а не зі співом, поза як вона не виокремлює спів із усного мовлення. Отже, саме інструмент є для неї символом музики.

Навчання дошкільнят гри на саморобних музичних інструментах слід проводити організовано й послідовно. Знайомство з ними можна здійснювати як на музичних заняттях (протягом 5-7 хв.), так і в ході індивідуальної роботи. Тут доцільно вдаватися до різних методичних прийомів: до показу ілюстрацій, музичних іграшок; використання музично-дидактичних ігор, фланелеграфа; слухання музики в запису і т.д. З багатьма інструментами дошкільнят ознайомлюють на музичних заняттях з урахуванням їхніх вікових особливостей. З рештою інструментів, які використовуються в оркестрі, у невеличких ансамблях та в деяких музичних іграх, ознайомлюють індивідуально. Навчання може здійснюватися й у вільний від занять час. У цій роботі, зокрема, знадобляться народні поспівки, потішки, пісеньки. Вони допомагають розвивати у дітей мелодійний слух, почуття ритму, голос, здатність порівнювати й розрізняти звуки за висотою та тембром. Для правильної організації роботи варто дотримуватися таких принципів:

-урахування жанрового розмаїття музичних творів;

-використання іграшок-саморобок у різних видах дитячої музичної діяльності;

-забезпечення максимальної активності дітей на всіх етапах – під час виготовлення музичних інструментів, навчання гри на них та виконавства;

-співробітництво дітей одне з одним і з дорослим;

-урахування підготовленості й зацікавленості самих вихователів;

-залучення батьків до виготовлення саморобних музичних інструментів.

Матеріалом для музично-інструментальної дитячої творчості можуть слугувати:

-бляшанки різних розмірів (з-під кави, фарби тощо);

-природний матеріал (каштани, горіхова шкаралупа, камінці, насіння, різні крупи);

-пластмасові, металеві, картонні коробочки;

-пляшечки з-під йогурту, деякі баночки з-під парфумів тощо;

-дрібні металеві предмети(гайки, ключи, кришечки, сковорідки з дитячого посуду та ін.);

-дзвіночки, брязкальця, гудзики різних розмірів, фломастери без стрижнів;

-деревяні брусочки, палички, кубики, олівці;

-нитки, дріт, риболовна жилка, гумка, гвіздки, клаптики, тканини.

Кожен перелічений предмет має свій «голос».

2.Зразки саморобних музичних інструментів та опис їх виготовлення

Шурхунчики

Їх можна виготовити з целофану, пергаментного або будь-якого шурхітливого паперу. Пучечок тонко нарізаних смужок обгортають скотчем з одного кінця або закріплюють (посередині) в «тулубі» маркера, звідки вийнятий стрижень – це буде ручкою шурхунчика. Тримаючи його в кожній руці , змахуючи й тручи один об одного, можна почути шурхіт листячка, сновигання мишви тощо.

Маракаї

Якщо насипати різноманітні сипучі продукти (насіння, перлову крупу тощо) в пластмасові ємкості з-під шампуня, у бляшанки з-під кави або в картонні коробочки з-під йогурта, склеєні між собою, отримаємо чудові маракаси - їх зручно використовувати в ритмічній роботі на заняттях. Коли ж іще додатково сплести з ниток голівки звірів (зайця, ведмідя) і закріпити їх на горлечках ємкостей, а всередину однієї насипати горох, другої – пшоно, то так можна розвивати слух у дошкільнят.

Тріскачки

Їх може бути кілька видів, наприклад:

-складанки з деревяних пластин - у горішній частині скріплені між собою коротенькою мотузочкою, при струшуванні одна об одну й звучать;

-ребриста дошка – по ній труть деревяною паличкою, видобуваючи характерні звуки;

-бамбукова паличка – у ній на різній висоті просвердлюють дірочки й протягують крізь них грубі нитки, на яких нанизані коротенькі бамбукові цурпалки- при струшуванні вони торохкотять;

-горіхові тріскачки – на паличці ( або на пластмасовому кільці) підвішують (гронами чи поодинці) шкаралупини від волоських горіхів (половинки або склеєні суцільно), так само кілька шкаралупин нанизують на білизняну гумку – коли її розтягувати й відпускати, також буде чути своєрідний звук;

-із гудзиків – на білизняну гумку нанизують великі гудзики; гумку теж розтягують і відпускають;

- ложка-тріскачка – у великій дерев’яній ложці просвердлюють дірочки й протягують крізь них ниткою різної довжини, на яких нанизані гудзики; тріскітливий звук утворюється при струшуванні.

Барабани

Перекинуті догори днищем бляшанки різних розмірів, закріплені на високих підставках по одній або ж по кілька, можуть утворити родину барабанів. Бити можна не лише по горішній поверхні, а й по бічній – паличками або руками ( долоньками, кулачками). Такі барабани знадобляться для озвучування сценок, казок, пісень.

Звукові коробочки

Варіанти виготовлення:

-кробочка-скрекотушка – денце пластмасової коробочки з-під йогурта розрізають навхрест і злегка відгинають краї. Чіпляючи їх пальцем, можна імітувати, скажімо, квакання жабки;

-музична коробочка – якщо на будь-яку невеличку коробочку натягнути широку гумку (гумовий «бинт») і підщипувати її, немовби струну, то це демонструватиме народження звука. На денці коробочки для прикраси можна протягнути під гумкою жмутик різнобарвних паперових смужок

Кастаньєти

До обох внутрішніх сторін складеного картону приклеюють металеві кришечки. Вони клацають одна об одну, коли дитина стискає кастаньєти в долоні.

Музичні гвіздочки

У дерев’яну дощечку (20*10см) забивають півколом або по діагоналі на відстані 1см один від одного гвіздки середнього розміру з великими голівками ( можна використати й меблеві). Своєрідний деренчливий звук утворюватиметься, коли проводити металевою паличкою по їхніх ніжках або постукувати по голівках.

 

Заняття для дітей старшого дошкільного віку

з елементами психогімнастики за однойменним твором Василя Сухомлинського

Мета: закріпити знання дітей про особливості творчості видатного українського письменника та педагога В.Сухомлинського, вміння дітей відтворювати музичні образи за допомогою пластичних рухів ; розвивати музичну пам`ять , слух ; виховувати повагу до творчості видатного українського письменника .

Матеріал : картинки до казки «Квітка та пелюстка» , слайдові презентація казки Сухомлинського «Квітка та пелюстка».

Хід заняття :

Діти заходять до зали під музичний супровід

Музичний керівник : Діти , давайте привітаємося з вами під музичний супровід .

Діти вітаються під музичний супровід

Музичний керівник : Сьогодні я хочу вас познайомити з видатною людиною , великим педагогом , письменником ,митцем Василем Сухомлинським. Увага на екран .

Транслюється відеоролік про Василя Сухомлинського

 

Музичний керівник : А зараз я вам пропоную взятися за руки і стати в коло . Скажіть мені будь ласка , яка зараз пора року ? (Відповіді дітей) .

Відеоролік

А після осені яка пора року настане ? (Відповіді дітей) .

Відеоролік

Після довгої зими завітала до нас тепла весна .

Відеоролік

Музичний керівник : Я пропоную вам перетворитися на маленькі зернятка.

Звучить спокійна музика . Психогімнастика «Зернятко-квітка»

Присядьте навколішки , зберіть тіло у маленьку грудочку , закрийте голову руками . Садівник дуже дбайливо ставиться до кожного зернятка : поливає ,доглядає .(Погладжує дітей по голові та тілу).

Разом з тепими промінцями сонця , зернятко починає рости .(Діти піднімаються).

Розкриваються його листочки .(Руки вільно , розслаблено звисають вздовж тіла , а потім тягнуться догори).

Росте стебельце .(Витягують тіло).

З`являється бутон , що розкривається у ніжну квітку (Розводять руки в сторони) .

Маленька квіточка простягала пелюсточки до сонечка і відчула на них тепло .(Розтискують пальці).

Усміхнулася квітка сонечку. Аж тут прилетів вітерець – пустунець і запропонував їй пограти .Здивувалася квітка , але погодилася .

Затріпотіла вона своїми листочками, спочатку зовсім легенько, а потім все сильніше й сильніше .(Ворушать пальчиками).

Кожна пелюсточка привіталася зі своїм сусідом .`єднують пальці обох рук) .

Ми всі одна велика квітка .`єднали руки)

Давайте послухаємо , як тріпоче вона пелюстками , неначе дихає . Усі прислухайтесь до свого дихання , та до дихання сусіда . Давайте подихаємо усі разом . (Дихають усі разом) .

Аж ось осінній вітер приніс із собою хмарку , яка закрила сонечко . Засумувала квітка .Обгорнула себе листочками , щоб зігрітися . А тут іще дощик закрапав… Змокла квітка до останньої пелюстки .Похилився її бутон – голівка , важкий став .А вітер дме сильніше . Розгойдує квітку в різні боки . (Діти хитаються у різні боки).

Вітер зриває пелюстки та листя .(Діти опускають руки та голови униз).

Стебло квітки згинається та нахиляється до землі , і зів`ялі пелюсточки з маленькими зернятками лягають на холодну землю . (Діти лягають на ковдру , згортаючись калачиком ).

Їм сумно . Та ось посипався із неба білий , пухнатий сніг і укрив маленькі зернятка . Їм стало затишно і спокійно , і зернятка заснули . Незабаром скоро прийде весна і із зерняток виростуть нові квіти .

Музичний керівник : Діти , а зараз я вам пропоную послухати казку Василя Сухомлинського «Пелюстка і Квітка». Тож увага на екран .

Казка «Пелюстка і Квітка»

Бесіда за змістом

-Як почувалася Пелюстка , коли відірвалися від Квітки ? А як почувалася Квітка ?

-Чи насправді пелюстка у квітці головна ? Чому?

-Що ви робите , коли вам дуже кортить похвалитися ?

-Що ви відчуваєте , коли хтось вихваляється перед вами ?

Пластичний етюд «Пелюстка та Квітка»

Музичний керівник : Діти , а зараз я пропоную вам під музичний супровід , за допомогою жестів та міміки показати казку , яку ми з вами прослухали .Це буде не прсто казка , а пластичний етюд . Я вам буду нагадувати дію за допомогою картинок , а ви дивлячись на них будите показувати казку .

Проводиться гра «Чим пишається квітка»

Музичний керівник : Діти розгляньте картки із зображенням різних квітів .А потім скажіть мені , чим кожна квітка може пишатися ? Пропоную кожному обрати собі квітку та стати в коло .

Колективна робота

Музичний керівник : Діти , а зараз я вам пропоную створити сад квітів.

Музичний керівник : А зараз я пропоную сказати «До побачення» під музичний супровід .

Діти співають «До побачення»